دسته‌بندی نشده

دفاع مدیر طراحی بی ام و از طراحی‌های اخیر این شرکت

BMW

طی سال‌های اخیر، زمانی که یک بی‌ام‌و جدید معرفی می‌شود، سیلی از انتقادات به طراحی آن‌ها در اینترنت و فضای مجازی به راه می‌افتد که اکثر این انتقادات به جلوپنجرهٔ بزرگ محصولات جدید این شرکت آلمانی اشاره دارند. حال اما موضوع جدیدی برای انتقاد از طراحی‌های بی‌ام‌و به وجود آمده که آن چراغ‌های جلوی دوقسمتی است یعنی چیزی که پیش‌نمایش آن سال گذشته در کانسپت XM ارائه شد و سپس طرح نهایی آن را در فیس‌لیفت X7 و نسل جدید سری ۷ دیدیم؛ اما چرا بی‌ام‌و تصمیم گرفته از این نوع طراحی استفاده کند؟ چرا درحالی‌که M3 جلوپنجرهٔ بسیار بزرگی دارد اما روی دماغهٔ سری ۳ جلوپنجرهٔ کوچکی دیده می‌شود؟

 

مدیر طراحی بی‌ام‌و «دوماگوج دوکک» در مصاحبه با کار مگزین پاسخ این سؤالات را داده است. به گفتهٔ وی، دوسوم خریداران بی‌ام‌و زیبایی ظریف و هماهنگ می‌خواهند و به همین دلیل این شرکت در طراحی مدل‌های پرفروشی مثل سری ۳ و سری ۵ محافظه‌کارانه عمل می‌کند. ازاین‌رو، تصاویر جاسوسی از فیس‌لیفت سری ۳ و نسل بعدی سری ۵ نشان از عدم تغییرات ظاهری بزرگ در این خودروها دارند. بااین‌حال، به گفتهٔ دوکک، آن یک‌سوم باقیمانده دوست دارند از دیگران متمایز باشند و به همین دلیل سری ۴ و سری ۷ جدید برای پاسخگویی به نیاز آن‌ها طراحی شده‌اند. وی دراین‌باره گفته است:

در گذشته، سری ۴ فقط یک سری ۳ اسپرت بود اما این خریداران متفاوت هستند. آن‌ها خودروی غیرمعمول‌تری می‌خواهند و حاضرند برای این خواسته هزینهٔ بیشتری بپردازند

 

مدیر طراحی گروه بی‌ام‌و «آدریان ون هویدانک» نیز بر این اظهارات صحه گذاشته و گفته است:

من فکر نمی‌کنم طراحی خوب باید دوقطبی شود (یعنی نظرات موافق و مخالفی داشته باشد) اما فکر می‌کنم مفهوم زیبایی می‌تواند دوقطبی شود. این به خریدار بازمی‌گردد و اگر یک نوع از خریداران به دنبال خودرویی زیبا و ماندگار باشند اما آن را طراحی می‌کنیم؛ اما خریدارانی هم وجود دارند که به دنبال چیزی مثل X6 هستند که مطمئناً ایجاد دوقطبی می‌کند. یا از آن متنفرید و یا آن را دوست دارید. این رویکرد برای سری ۳ یا سری ۵ کار نمی‌کند زیرا آن‌ها فروش بیشتری دارند

اما طراحی‌های جدید بی‌ام‌و چه زشت باشند و چه زیبا، اعداد دروغ نمی‌گویند. این شرکت با فروش ۲,۲۱۳,۷۹۵ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۱ بهترین سال خود را سپری کرده است. زمانی که بحران کمبود چیپ و شیوع بیماری کرونا را هم در نظر بگیریم، این موفقیت چشمگیرتر می‌شود. بی‌ام‌و با این فروش، مرسدس بنز با ۲,۰۹۳,۴۷۶ دستگاه و آئودی با ۱,۶۸۰,۵۱۲ دستگاه را پشت سر گذاشته است که این یعنی رویکرد طراحی باواریایی‌ها در بازار کار می‌کند.

 

مرجع: pedal.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *